עורך דין צוואות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק הירושה, תשכ"ה-1965, קובע כי קיימות שתי שיטות לפיהן ניתן להוריש ירושה בארץ: על פי צוואה או על פי הדין.
כלומר, ברירת המחדל – הינה ירושה על פי הדין, אלא אם כן הנפטר הותיר אחריו צוואה, שאז יש לבחון האם הינה כשרה על פי הדין: במידה והתשובה לכך חיובית – אזי יש לפעול בהתאם להוראותיה, ובמידה והתשובה לכך שלילית – אזי יש לפעול בהתאם להוראות הדין (וליתר דיוק, הוראות פרק ב' לחוק הירושה).

עורך דין צוואות – למצות זכויות היורשים בצוואה.

כאשר אדם מחליט לערוך צוואה, ולרבות על מנת לקבוע בה הסדר חלוקה שונה מזה הקבוע בחוק הירושה, קיימים בפניו ארבעה סוגים של צוואות אותן ניתן לערוך על פי החוק: צוואה בכתב, צוואה בפני עדים (שהינה צורת העריכה הנפוצה והפופולארית ביותר), צוואה בפני רשות, וצוואה בעל פה.

ארבעת סוגי הצוואות על פי החוק.

(א) צוואה בכתב יד.
על פי סעיף 19 לחוק, המדובר בצוואה שכתובה כולה בכתב ידו של המוריש, מתחילתה ועד סופה, וכן תישא תאריך הכתוב בכתב ידו, וחתימת ידו.
לצורך עריכת צוואה זו, אין צורך בעדים, והמצווה רשאי להפקידה אצל רשם הירושות, בהתאם לסעיף 21 לחוק.

צורת עריכת צוואה זו אינה מומלצת, וזאת משני טעמים עיקריים, ועל כן לא בכדי המדובר בצוואה נדירה יחסית: האחד, ברוב המקרים המצווה אינו בקי בהוראות החוק באשר לאופן עריכת צוואה מבחינה צורנית ומהותית-תכנית, ועל כן גדולים הסיכויים כי היא תיפסל בבוא העת, עם הגשת הבקשה לקבלת צו לקיום צוואה זו. כמו כן, בהעדר עדים, עלולים להיווצר קשיים ראייתיים למכביר באשר לנסיבות הוכחתה.

לפיכך, מי שמעוניין לערוך צוואה שתקבל תוקף משפטי ותכובד בהתאם להוראותיה, מוטב לו כי יימנע מעריכת צוואה בדרך זו.

(ב) צוואה בפני עדים.
כאמור, זוהי הצוואה הנפוצה והפופולארית ביותר, הואיל והיא לרוב נערכת ע"י עו"ד, וכן עליה להיערך בפני עדים היכולים להעיד על נסיבות עריכתה, ועל כן הסיכויים ליתן לה תוקף משפטי עם הגשת הבקשה לקבלת צו לקיום צוואה זו, הינם גבוהים יחסית.
על פי סעיף 20 לחוק, המדובר בצוואה שנערכת אף היא בכתב (כתב יד או מודפס), ובחתימת ידו של המצווה. ייחודה של צוואה זו מתבטא בכך שהיא נערכת בנוכחותם של שני עדים, בפניהם הצהיר המצווה כי זוהי אכן צוואתו. על העדים לאשר בחתימת ידם ע"ג הצוואה כי המצווה אכן הצהיר וחתם בפניהם כאמור.

יש להקפיד כי העדים יהיו נוכחים בו זמנית במועד עריכת הצוואה. כמו כן, יש להקפיד כי העדים לא יימנו על היורשים המוטבים על פי הצוואה, וזאת בהתאם להוראות סעיף 35 לחוק הקובע כי הוראת צוואה אשר מזכה מי שהיה עד לעשייתה או לקח חלק כלשהו בעריכתה או את בן זוגו – בטלה.

לרוב צוואה זו נעשית בדפוס, ולא בכתב יד, למעט חתימות המצווה והעדים שחייבות מטבע הדברים להיעשות בידיהם. ניתן להפקיד גם צוואה זו אצל רשם הירושות, בהתאם לסעיף 21 לחוק.

(ג) צוואה בפני רשות.
על פי סעיף 22 לחוק, רשאי המוריש להביע את צוואתו בעל פה או בכתב בפני גורמים משפטיים מסוימים, אשר מוגדרים בחוק כ"רשות". במידה והיא נאמרת בעל פה – היא תיאמר בפני שופט, נוטריון, חבר בית דין דתי או רשם לענייני ירושה, שגם ייכתבו בכתב את הוראותיה, ובמידה והיא נעשית בכתב – כתב הצוואה יוגש לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה או חבר בית דין דתי.

עם הגשת הצוואה לרשות, הוראותיה יוקראו בקול בפני המצווה, בשפת הצוואה (או בתרגומה, במידה והמצווה אינו בקי בשפת הצוואה), ולאחר מתן הצהרתו כי זוהי אכן צוואתו, היא תיחתם ע"י הרשות.

(ד) צוואה בעל פה.
על פי סעיף 23 לחוק, ניתן לערוך צוואה בעל פה אך ורק במקרים חריגים בו המצווה הינו בגדר "שכיב מרע", קרי: מי שנמצא על ערש דווי ונוטה למות, או מי שרואה את עצמו אל מול פני המוות, ובלבד שהדבר נעשה בפני שני עדים, אשר בקיאים בשפתו של המוריש.
על העדים לרשום בזכרון דברים את דברי המצווה, בציון יום ונסיבות עשיית הצוואה, לחתום עליו, ולהפקידו אצל רשם הירושה, וזאת  בהקדם האפשרי.

יחד עם זאת, אם חלף חודש ממועד עשיית הצוואה, והמצווה נותר בחיים – הצוואה בטלה, ויש לערוך צוואה חדשה, במידה והמצווה חפץ בכך.
להבדיל מצוואה בעדים, כאשר המדובר בצוואה בעל פה, שני העדים לא צריכים להיות נוכחים בו זמנית בעת עשיית הצוואה, והם גם יכולים להימנות על היורשים, וזאת כפי שנקבע בסעיף 25 לחוק וכן בת"ע (ת"א) 7120/99 עיזבון המנוחה גיוני ז"ל ואח' נ' פלינט ואח'.

חשיבות עריכת צוואה באמצעות עורך דין צוואות.

אין חולק כי עריכת צוואה הינה המסמך החשוב ביותר שאדם יכול לערוך על מנת להסדיר כרצונו את אופן חלוקת הרכוש שצבר בדי עמל בכל ימי חייו.
לפיכך, חשוב ומומלץ ביותר לערוך צוואה באמצעות עורך דין צוואות הבקי ומיומן בנושא זה, על מנת שהצוואה תשקף באופן הברור והאותנטי ביותר את רצונו של המצווה, וכן תמנע סכסוכים, מחלוקות, ומלחמות ירושה והליכים משפטיים מיותרים בין יורשיו.

בנוסף, חשוב להיעזר בעו"ד על מנת שיקח בחשבון את שיקולי המס הכרוכים במימוש הצוואה, וכמובן על מנת שהצוואה תקבל תוקף משפטי בבוא העת, עם הגשת הבקשה לקבלת צו לקיומה, ובכך תביא למימוש רצונו של המצווה בצורה המיטבית.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: