עורך דין זכיינות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

שיטת הזכיינות מאפשרת ליזמים להגשים את חלומותיהם לנהל עסק וליהנות מסיכויים גבוהים להצליח. זכיינות היא שיטת שיווק הזוכה להצלחה רבה בארץ ובעולם, בשיטה זו הזכיין מקבל את הזכות להשתמש בסימני מסחר ובשיטות תפעול וניהול העסק מהחברה המזכה, כמו כן הוא נהנה מהמוניטין של החברה המזכה. תמורת זכויות אלה משלם הזכיין לרוב סכום חד פעמי ואחוזים מהמחזור החודשי, במרבית המקרים עליו להשקיע מכספו את עלויות הקמת הסניף ועלויות נוספות אחרות. לשיטת הזכיינות יתרונות וחסרונות עליהן יש לתת את הדעת ולכל חברה מזכה יש חוזה זכיינות ייחודי ולרוב מורכב. לכן, חשוב לחתום על הסכם זכיינות רק לאחר ייעוץ משפטי על ידי עורך דין זכיינות מנוסה בחוזים אשר מתמחה בחוזי זכיינות.

צעד כלכלי משמעותי – כאן יכול לסייע עורך דין זכיינות.

חתימה על חוזה זכיינות מהווה צעד משמעותי ומחייב מצד הזכיין ולכן חשוב לא למהר לחתום על החוזה אלא רק לאחר ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין זכיינות, ולאחר חוות דעת מקצועית של רואה חשבון מנוסה בתחום הזכיינות. עורך דין זכיינות יסב את תשומת לבו של האדם המעוניין לרכוש את הזכיינות למספר נקודות מרכזיות כגון:

• מערכת היחסים בין הזכיין לחברה המזכה.
• חופש הפעולה של הזכיין במסגרת החוזה.
• עלויות כספיות מעבר לרכישת הזכיינות, למשל עלויות הנדרשות להקמת סניף חדש, עלויות פרסום ושיווק, רכישה מספקים ועוד.
• בדיקות מקדמיות עם זכיינים אחרים של החברה המזכה.
• אפשרות יציאה מהחוזה.
• סיוע מצד החברה המזכה לפני ובמהלך הקמת הסניף החדש.
• שיטת תשלום התגמולים.
• אפשרות העברת הזיכיון לזכיין אחר.

חתונה ארוכת טווח בין הזכיין לחברה המזכה.

חשוב לדעת כי אין בארץ חקיקה ספציפית בנושא זכיינות ולכן בתחום זה חלים הוראות חוק מתחומי משפט שונים כמו דיני חוזים, דיני חברות, כללי ההגבלים העסקיים ודיני עוולות מסחריות. ראוי לציין את כללי ההגבלים העסקיים, התשס"א-2001, שמגדירים הסכם זכיינות כחוזה שבעל הזיכיון מעניק לזכיין לעשות שימוש בזיכיון למטרות שיווק של סוגי טובין מסוימים, לרבות שימוש בשם או בסימן מסחרי, העברת ידע מהותי לשיווק ומכירת הטובין מבעל הזיכיון לזכיין, וסיוע מסחרי ו/או טכני לאורך תקופת ההסכם.
בגלל הפופולאריות של הסכמי הזכיינות בארץ נדרשו בתי המשפט לפסוק במגוון מקרים ותביעות שהוגשו לפתחם. כך לדוגמה בתיק ע"א 5925/06 אלי בלום נ' אנגלו סכסון שילמה רשת משרדי תיווך נדל"ן אנגלו סכסון ביוקר על הסכם זיכיון שלא נערך באופן ברור ולא כלל סעיפים חשובים כמו הגבלה בזמן. במסגרת החוזה נקבע כי הזכיין יכול בכל עת לסיים את הסכם הזיכיון בעוד רשת התיווך הוגבלה לרשימה מצומצמת של סיבות. משביטלה אנגלו סכסון את הסכם הזיכיון עם הזכיין זה תבע אותה על הפרת חוזה ובית המשפט קבע כי עליה לפצות את הזכיין.
לפיכך, חשוב כי הזכיין יחתום על חוזה זכיינות מפורט לאחר בדיקת ההסכם ע"י עורך דין זכיינות. ליווי משפטי מאפשר ליזם המעוניין לרכוש זכיינות להיות ער לחובותיו ולזכויותיו, לנהל מו"מ עם החברה המזכה כדי לנסות לשפר את זכויותיו, ועל מנת לקבל החלטה נכונה האם לרכוש את הזכיינות או לבחור בחברה מזכה אחרת המתאימה לו יותר.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: