חוזה שותפות עסקית

מאת: עו"ד אלי שמעוני

ההחלטה להקים עסק עצמאי הינה תמיד החלטה מורכבת שמצריכה תכנון רב. הדבר נכון שבעתיים כאשר העסק מוקם כשותפות בין מספר אנשים. ניהול עסק במשותף אינו דבר פשוט והוא מחייב תקשורת והבנה הדדית בין השותפים. אחת הדרכים המרכזיות להפוך ניהול עסק עם שותפים לנינוח ונעים יותר הוא באמצעות חוזה שותפות עסקית. הסכם שותפות בין כל השותפים לניהול ולבעלות על העסק אשר מגדיר מראש את הציפיות, הזכויות והחובות של הצדדים, יכול לסייע במניעת סכסוכים עתידיים בין השותפים. ההמלצה היא תמיד לערוך הסכם טרם כניסה לשותפות עסקית, גם, ואולי במיוחד אם השותפים הם חברים או קרובי משפחה. את החוזה מומלץ לערוך אצל עורך דין המתמחה בתחום השותפויות. כך תוכלו להבטיח שכל הנושאים הרלבנטיים יזכו להתייחסות ושהחוזה יהיה מנוסח בצורה בהירה וברורה.

מה צריך לכלול חוזה שותפות עסקית.

כאמור, המטרה של החוזה הוא להגדיר את הזכויות והחובות של השותפים ואת אופן הניהול השוטף של העסק המוקם. ישנם מספר נושאים מרכזיים שכדאי לכלול בחוזה שותפות עסקית כדי שהוא ייתן מענה על כלל הצרכים שלכם ושל השותפים.

מטרות השותפות – אחד השלבים החשובים ביותר בכניסה לשותפות עסקית זה להגדיר במדויק למה אתם מקימים את השותפות ובעצם לבצע תיאום ציפיות בין השותפים.
מימון – הסכם השותפות צריך להסדיר את מימון העסק. האם השותפים משקיעים כסף וכמה, האם לוקחים הלוואה משותפת וכיוצא בזה.
חלוקת רווחים ומשכורות – נושא נוסף שיש להסדיר מראש הוא אופן חלוקת הרווחים בין השותפים והאם מי מהשותפים בנוסף או במקום גם יהיה זכאי למשכורת חודשית עבור עבודתו.
חלוקת תפקידים בין השותפים – נושא זה הוא הליבה של הניהול השוטף של העסק. מה התפקידים של כל אחד מהשותפים בעסק. חשוב להגדיר במדויק את התפקידים השונים של כל שותף ואת חלוקת האחריות בין השותפים. כך ניתן יהיה למנוע סכסוכים בנושא זה.
דרך קבלת החלטות – למרות שהוגדרו תפקידים ותחומי אחריות, עדין ישנם נושאים וסוגיות שמצריכים החלטה משותפת של השותפים. חשוב להגדיר כיצד יתקבלו החלטות אלו. האם יש צורך ברוב או בהחלטה פה אחד, האם קיימת זכות וטו וכיוצא בזה. כמובן שניתן להגדיר כללים שונים לנושאים שונים.
מנגנונים ליישוב סכסוכים – טבע הדברים הוא שמעת לעת יתגלעו מחלוקות בין השותפים. על מנת שלא כל מחלוקת תוביל לפירוק השותפות רצוי לקבוע מראש מנגנונים ליישוב סכסוכים ומחלוקות בין השותפים. מנגנונים אלו יכולים להיות פנייה לגישור או לבוררות (ניתן אף לקבוע מראש בורר מוסכם) או כל דרך מעשית אחרת.
פירוק השותפות – במידה ובסופו של דבר, בין אם מכוח החלטה משותפת או בין אם כתוצאה של סכסוך שלא ניתן ליישב, השותפות תתפרק, כדאי לקבוע מראש כללים לפירוק השותפות. האם לחלק מהשותפים שמורה הזכות לקנות את חלקו של שותף שפורש, כיצד יחולקו הנכסים בין השותפים, מי יישא באחריות לחובות השותפות וכיוצא בזה.
סודיות ואי-תחרות – מומלץ לקבוע בהסכם השותפות תנאים וכללים להתנהלות השותפים לאחר פירוק השותפות או פרישה של שותף. האם יוכלו השותפים להשתמש בידע המקצועי ובסודות המקצועיים של העסק, באילו תנאים יוכלו לפתוח עסק מתחרה או לעבוד כשכירים בעסק מתחרה.

בכדי לוודא שנושאים אלו ונושאים אחרים החשובים לעסק הספציפי אותו אתם מקימים יוסדרו כיאות, יש לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ משפטי וניסוח החוזה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: