חוזה בעל פה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כבר בתורה ניתן לראות כי חוזה בעל פה מחייב את המתחייב לכך, ובפרשת מטות פונה משה לראשי העם ומזהירם לבל יחל האדם דברו, כלומר על האדם לעמוד בהתחייבות שנתן בעל פה. בהתאם לסעיף 23 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973, ניתן לכרות חוזה בעל פה ולא רק בכתב. במקרה ואין חוזה כתוב בין הצדדים יטיל בית המשפט את נטל ההוכחה לקיומו של החוזה על הצד המעוניין באכיפת החוזה. בית המשפט יבחן את קיומו של ההסכם על בסיס ראיות כמו חילופי התכתבויות בין הצדדים, עדויות של עדים מהימנים ועל פי השכל הישר. בסעיף 1 לחוק החוזים נקבע כי חוזה נכרת בין הצדדים בדרך של הצעה וקיבול, לכן לקיומו החוקי של חוזה מסוג זה נדרשים שני תנאים מצטברים- גמירות דעת ומסוימות. עם זאת, החוק אינו מתיר לערוך חוזה בעל פה בעסקאות מקרקעין, התחייבות לתת מתנה ובמקרים נוספים.

מהי גמירות דעת ומסוימות?

סעיף 2 לחוק החוזים קובע כי פניית אדם לחברו היא בגדר הצעה, אך אם היא מעידה על גמירות דעתו של אדם להתקשר בהסכם עם הצד האחר והיא מסוימת, כלומר יש הסכמה על פרטים מהותיים, הרי אפשר לכרות את החוזה בקיבול ההצעה. גמירות דעת מהווה רצון מגובש וכוונה רצינית לכרות חוזה עם צד מסוים. מסוימות, כאמור, היא הסכמה משותפת בין הצדדים על הפרטים העיקריים והחיוניים של העסקה. עם השנים ריככו מעט בתי המשפט את חובת ההוכחה המוטלת על הצד לאכוף חוזה בעל פה ולכן חלה שחיקה במעמד הוכחת דרישת המסוימות.
ראוי לציין את תמ"ש 42290/09 ד.י נגד ו.נ, בו בית המשפט לענייני משפחה קיבל את תביעתו של התובע, חתנם לשעבר של הנתבעים, שטען כי אשתו לשעבר והוריה לא נשאו בהוצאות הכלכלה ואחזקת הבית כפי שהוסכם ביניהם. בית המשפט קבע כי מעדויות הצדדים ניתן לראות בבירור כי נערך חוזה בעל פה ביניהם, ולכן קיבל את תביעתו של התובע, ופסק לו את הפיצוי המגיע לו בתוספת כיסוי הוצאות בית משפט.

הוכחת תקפותו של חוזה בעל פה.

מטבע הדברים, כאשר אין מסמך בכתב המעגן את זכויות הצדדים לחוזה, וככל שההתחייבויות בין הצדדים נערכו שלא בכתב, כך קשה יותר להוכיח את קיומו של החוזה. נטל ההוכחה מוטל על הצד המעוניין להוכיח את תקפותו של החוזה, לכן עליו להציג בפני בית המשפט ראיות חיצוניות התומכות בטענתו. ישנם מקרים בהם קשה להציג ראיות, לדוגמה התחייבות בעל פה שנערכה בין בני משפחה בין כותלי הבית ולפיכך אין אפשרות להביא עדים או להציג ראיות כתובות. לכן, בכל מקרה בו מעוניינים להוכיח תקפותו של חוזה שאינו בכתב חשוב לפנות לעורך דין מנוסה בתחום. עורך הדין יבחן את המקרה לעומק, יעריך את סיכויי ההצלחה לשכנע את בית המשפט בתקפותו של החוזה שניתן בעל פה, וייצג את הלקוח בפני הצד האחר ובפני בית המשפט.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: