הסכם שותפות בעסק

מאת: עו"ד אלי שמעוני

החלטת להקים עסק? מזל טוב. יש לך שותף/ים? ובכן קודם כל, בין אם התשובה היא כן ובין אם לאו מומלץ להצטייד בעורך דין המתמחה בתחום שייעץ וילווה אותך מההתחלה. האם עליכם לערוך הסכם שותפות בעסק? ובכן השאלה הזו מצריכה תשובה לגופו של עניין, עם זאת עקרונית, כאשר מקימים עסק במשותף אין חובה משפטית לערוך הסכם שותפות, אלא אם כן מדובר בשותפות מוגבלת. יחד עם זאת, במרבית המקרים מומלץ מאד לערוך הסכם שותפות בין הצדדים, וזאת על מנת להסדיר מראש ככל הניתן את הסוגיות השונות הקשורות לניהול העסק במשותף, ובכך לנסות להבטיח ניהול למישרין של העסק וכן מניעת מחלוקות מיותרות בעתיד.

שכן, אין חולק כי למערכת היחסים בין השותפים, לרבות בתחום המשפטי, הפיננסי ואף האישי, יש משמעות רבה ואף קריטית להצלחתו של העסק. לפיכך, רצוי מאד שהכללים המוסכמים לניהול מערכת יחסים זו יעוגנו בכתב, ויגדירו מראש את הזכויות והחובות של כל שותף כלפי רעהו. ניסיון החיים מלמד שככל שהצדדים השותפים נותנים דעתם מראש על הסוגיות שעומדות בפתח ניהול השותפות העסקית שלהם, ומלבנים אותן יחדיו עד שהם מגיעים להסכמות משותפות לגביהן, כך העסק מתנהל ברמה גבוהה יותר של יציבות, שקט נפשי, וחיסכון כלכלי, תוך תיאום ציפיות בין הצדדים, וללא "הפתעות" ומשברים מיותרים בהמשך דרכם המשותפת.

הסכם שותפות בעסק – מקרה בוחן.

במסגרת ת"א 3515-03-12 ינוס נ' מנור, נדון מקרה בו שני חברים ערכו ביניהם הסכם שותפות בעל פה. עיקר המחלוקת בתיק זה עסק בתוכנו ופרטיו של אותו הסכם בעל פה, כאשר בית המשפט קיבל לבסוף את גרסת התובע. יחד עם זאת, אין כל ספק כי לו התובע היה טורח להעלות את תוכנו של הסכם זה ע"ג הכתב בצורה מסודרת ומפורטת, היה הדבר חוסך לו חלק נכבד מההפסדים הכספים ועוגמת הנפש אשר נגרמו לו עקב התכחשות שותפו לתוכנו של הסכם זה.

עוד יש לזכור כי במידה ולא נערך הסכם שותפות בין הצדדים, או במידה ונערך הסכם כזה אך לא נכללו בו התניות על סעיפי הוראות פקודת השותפויות (נוסח חדש), תשל"ח-1975, אשר ניתן להתנות עליהם, אזי תחולנה הוראות פקודת השותפות על אותה שותפות עסקית.

לפיכך מומלץ לערוך הסכם שותפות גם במקרה והשותפים אינם מעוניינים שהוראות מסויימות של הפקודה, אשר ניתן להתנות עליהן, תחולנה על השותפות ביניהם. לשם כך עליהם לערוך הסכם שותפות ביניהם, במסגרתו יוכלו להתנות על אותן הוראות, ולקבוע הסדרים חוקיים אחרים, וזאת כראות עיניהם, ולפי שיקול דעתם.

דוגמאות לסעיפי פקודת השותפויות אשר ניתן להתנות עליהם:

1. לא יתקבל שותף לשותפות בלי הסכמת כל השותפים הקיימים.
2. שום רוב של השותפים לא יוכל להרחיק שותף מן השותפות.
3. כל שותף רשאי להשתתף בניהול עסקי השותפות.
4. חילוקי דעות שיתגלעו בעניינים רגילים הקשורים בעסקי השותפות יוכרעו ברוב של השותפים, אך אין לעשות שינוי במהותם של עסקי השותפות בלי הסכמת כל השותפים הקיימים.
5. שותף אינו זכאי לשכר בעד עבודתו בעסקי השותפות.
6. השותפות תשפה כל שותף בעד תשלומים ששילם ובעד חבויות אישיות שחב בהן בניהול הרגיל והנכון של עסקי השותפות או בשל דבר שהיה הכרח לעשותו לשם קיום עסקיה או רכושה של השותפות.
7. מת אחד השותפים או הוכרז פושט רגל, תפורק השותפות לגבי כל השותפים.

דוגמאות לסוגיות שמומלץ לכלול בהסכם השותפות:

1. חלוקת תפקידים – מומלץ להגדיר בהסכם השותפות את חלוקת התפקידים שיש לכל אחד מהשותפים.
2. קבלת החלטות – באיזה רוב תתקבלנה ההחלטות לגבי העסק, האם די ברוב רגיל, או שבנושאים עקרוניים יהיה גם צורך בהסכמה פה אחד של כל השותפים.
3. חלוקת רווחים והפסדים – כיצד יחולקו הרווחים וההפסדים בין השותפים בעסק.
4. השקעת הון – כיצד ובאיזה סכום ישקיעו השותפים בעסק, והאם השקעתם תישא ריבית.
5. ערבויות – כיצד יערבו השותפים באופן אישי לחובות השותפות.
6. מכירת חלק מהעסק – במידה שאחד השותפים מחליט למכור את חלקו בעסק, האם תינתן ליתר השותפים זכות קדימה לרכישת חלק זה, וכיצד יוערך שוויו.
7. פירוק השותפות – מהו מנגנון פירוק השותפות במידה ויש צורך בכך.

הסוגיה של עריכת הסכם שותפות בעסק הינה סוגיה רגישה וטעונה, אשר מצריכה ידע מעמיק בנושאים רבים, משפטיים, מיסויים, ופיננסיים כאחד. לפיכך חשוב ומומלץ ביותר להתייעץ ולהיעזר בעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום זה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: