הסכם חלוקה בין יורשים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בדרך כלל ירושה של אדם מתחלקת בין יורשיו או לפי צוואה שהשאיר או לפי דיני הירושה. יחד עם זאת, ליורשים שמורה הזכות לערוך הסכם חלוקה בין יורשים לפיו תחולק הירושה באופן שונה מזה שנקבע בצוואה או בחוק. הסיבות שיורשים ירצו לבצע חלוקה שונה של העיזבון הן מגוונות. הסיבה העיקרית היא שיקולי מיסוי. סיבות נוספות יכולות להיות רצון לחלוקה הוגנת יותר של הירושה, העדפה בקבלת נכסים מול כסף, נוחות וכיוצא באלו. בכל מקרה בו אתם שוקלים לערוך הסכם חלוקה בין יורשים ההמלצה היא לפנות לעורך דין המתמחה בתחום כך שתהיו בטוחים שההסכם נערך כדין ועל פי כל הכללים הרלבנטיים.

אסור ומותר בחלוקת עזבון.

הסכם חלוקת עזבון חייב להתבצע בטרם חולקה הירושה ואף בטרם חולק אפילו חלק קטן ממנה. אם כבר החלה חלוקת העיזבון ההסכם לא ייחשב כהסכם בין יורשים אלא כהסכם העברת רכוש בין בעלים. דבר זה משמעותי בכל הנוגע למיסוי ירושה, ובייחוד מיסוי מקרקעין שכן קבלת ירושה אינה חייבת במס גם אם היא בוצעה במסגרת הסכם בין יורשים בעוד שכל העברת מקרקעין אחרת חייבת במס. חלוקת העיזבון בהסכם אינה חייבת להיות שוויונית ומאוזנת והיורשים יכולים לחלק את הירושה ביניהם באיזה אופן שירצו. הצדדים להסכם יכולים להיות אך ורק היורשים ולא אנשים נוספים, יחד עם זאת אין חובה כי ההסכם ייחתם בין כל היורשים. באופן דומה ההסכם לא חייב להתייחס לכל הירושה והוא יכול לחול רק על חלק ממנה. חשוב להדגיש כי ההסכם יכול להתייחס רק לנכסים וכספים הנכללים בירושה עצמה ואסור לו להתייחס לכספי איזון חיצוניים. הסכם החלוקה יכול לכלול גם הסתלקות של אחד היורשים מהירושה שמשמעה ויתור של אותו יורש על חלקו בעיזבון. היורש יכול לוותר על חלקו באופן כללי לטובת העיזבון כולו או לטובת יורש ספציפי אחר שהוא בן זוג של המנוח, ילדו או אחיו. אין חובה שההסכם יהיה בכתב – אך מומלץ לנסח אותו בכתב ואף להיעזר בשירותיו של עורך דין העוסק בתחום הצוואות והירושות בכדי למנוע חוסר בהירות וטענות נוספות. חשוב לציין כי ישנה גישה שיפוטית לפי הסכמים בין יורשים העוסקים בנכסי מקרקעין יש לערוך בכתב.

ביטול הסכם בין יורשים.

על הסכם בין יורשים לחלוקת עיזבון חלים דיני החוזים הכלליים. על כן ניתן לבטלו באחת מהעילות שמאפשרות לבטל כל חוזה – דוגמת עושק, כפייה ופגמים נוספים בהליך כריתת החוזה. כך למשל בחודש ינואר 2012 ביטל בית המשפט לענייני משפחה הסכם חלוקת עיזבון מאחר שנקבע כי מתקיימת עילת העושק. בית המשפט קבע כי לאחר מות אביה ניצלה התובעת את מצוקתה הנפשית של אימה (אלמנתו של המנוח). כאשר בעת שהיתה מאושפזת באשפוז יום פסיכאטרי החתימה אותה על הסכם חלוקת עיזבון אשר העניק לאם זכויות פחותות בהרבה בעיזבון האב מאלו המגיעות לה על פי דין (תמ"ש 55760/08 א' ואח' נ' נ' ואח'). במקרה נוסף פסק בית המשפט המחוזי בחיפה כי הסכם חלוקת עיזבון בקשר לנכסי מקרקעין בטל מאחר שנפלו בו מספר פגמים: ההסכם לא התייחס לכל המקרקעין הרלבנטיים; לא כל היורשים שקיבלו זכויות במקרקעין היו חתומים עליו; חלק מהיורשים שהוחתמו על ההסכם היו קטינים וחתימם לא אושרה על יד בית המשפט (ת"א 24635-10-09 עזבון המנוחה סעדה תאופיק גבריס ואח' נ' נג'וה תופיק סלים ואח').

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי וייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: