הסכם התקשרות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הסכם התקשרות הינו שם כולל למגוון רחב של חוזים והסכמים הנחתמים בשם התאגדויות עסקיות או איתן. חוקי החברות והתאגידים במדינת ישראל וגם דיני החוזים, מאפשרים חופש מאוד פעולה מאוד גדול בכל מה שנוגע להסכמים עסקיים שנחתמים כחלק מעבודת התאגיד או בשמו. טעות נפוצה היא לחשוב ששלב הסכמי ההתקשרויות מתחיל רק מרגע הקמת העסק, אולם שלב ההתקשרויות מתחיל עוד לפני כן. עוד לפני שהעסק מוקם. לכן, חשוב שכבר בשלבים הראשונים ילווה את הקמת העסק עו"ד מנוסה אשר בקיא בתחום העסקי מסחרי ויוכל לתת פתרונות לבעיות שעלולות לצוץ כתוצאה מהסכמי ההתקשרות וכמובן לתת ייעוץ וליווי משפטי מקצועי לשר הנדבכים שקשורים להקמת העסק. הסכמי התקשרות יכולים להיות מאוד מגוונים, ועל כן עורך הדין אשר אמון על ניסוח ההסכם חייב להיות מקצועי במגוון רחב של תחומים ובעל ניסיון רב בכתיבת הסכמי התקשרויות. כאשר שוכרים עורך דין שינסח הסכם התקשרות אין צרוך בחון את בקיאותו, אולם מוטב כי תבואו מוכנים אחרי שחשבתם והבנתם את הנושאים הבסיסיים המובאים להלן.

הסכם מייסדים.

הסכם המייסדים הינו ההסכם הבסיסי והראשוני הנכרת במהלך הקמת עסק. ההסכם אמור להסדיר את כל מערכת היחסים שבין מייסדי החברה. הסכם המייסדים מהווה חלק חשוב מאוד מהקמת החברה, אולם כדאי להיזהר מאוד מלהסתמך עליו בביהמ"ש. למרות חשיבותו הרבה של הסכם המייסדים, הוא אינו יכול לגבור על תקנון החברה וכאשר יש סתירה בין תקנון החברה לבין הסכם המייסדים יבכר ביהמ"ש את התקנון על פני הסכם המייסדים, אלה הם כמובן נושאים אשר עליהם עורך דינכם יסביר בפירוט. לדוגמא בפס"ד הולנדר, עלתה לדיון השאלה מה קורה במצב של סתירה בין הסכם המייסדים לתקנון, ביהמ"ש קבע נחרצות שאין לזלזל בחשיבות הסכם המייסדים, אולם התקנון הוא המסמך הגלוי לציבור, ולכן כל הוראה הכתובה בתקנון גוברת על הוראה מהסכם המייסדים.

תקנון חברה.

תקנון החברה הוא הסכם ההתקשרות החשוב ביותר לקיומה היום יומי של החברה או התאגיד. אם הסכם המייסדים מסדיר את מערכת היחסים שבין מייסדי החברה, התקנון מסדיר את מערכת היחסים שבין  כלל הפרטים החברים בתאגיד (כמו: בעלי מניות, מנכ"ל ודירקטוריון) או פרטים המתקשרים עם החברה (כמו: לקוחות, נושים) ואפילו הציבור. מעמדו של התקנון חזק מאוד וקשה מאוד לשנות אותו מרגע שעוגן באופן רשמי וקשה שבעתיים כאשר מדובר בחברה ציבורית. חשוב לשים לב שהתקנון נכנס לתוקף רק לאחר שהחברה נרשמה ע"י רשם החברות.

הסכמי מימון.

תאגידים וחברות במדינת ישראל, ובעולם בכלל, זקוקים למסגרת אשראי כדי להתקיים. אחת מהשאלות החשובות ביותר שצריך לדון בה כאשר מקימים עסק חדש היא שאלת גיוס ההון והמשאבים. בין אם בעלי החברה מחליטים להשקיע את ההון כהלוואת בעלים ובין אם הם מחליטים לגייס הון על ידי רכישת מניות או משקיעים זרים, הסכמי המימון הם החשובים ביותר מבין הסכמי ההתקשרות. הסכם מימון שנוסח בצורה שגויה על ידי עו"ד שאינו מנוסה בניסוח של הסכמים מסוג זה יכולה להביא למצב של השתלטות עוינת על החברה ואפילו לפשיטת רגל מהירה מאוד.
הסכמי התקשרות הם הסכמים המלווים את העסק לכל אורך חייו, הם יכולים לבוא בצורה של הסכם ממון, תקנון חברה או הסכם מייסדים. הם משמש כעורק המזרים אשראי לחשבון הבנק של העסק או כ"חוקה" של העסק שמשפיע על כל התנהלותו. כאשר שוכרים עורך דין לעסק, חשוב לוודא שיש לו הן את הידע התיאורטי והן את הידע המעשי בניסוח חוזי התקשרות וכמובן יש עדיפות של כל הנושא המשפטי בכללותו ינוהל על ידי עורך דין המתמחה בתחום שיכול ליצר התנהלות משפטית קוהרנטית לחברה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בתל אביב ובהרצליה, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: