הסכם השקעה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הסכם השקעה בחברה הינו הסכם בין המשקיעים לבין בעלי המניות ו/או החברה, במסגרתו החברה מגייסת הון מן המשקיעים בתמורה להקצאת חלק ממניותיה למשקיעים. גיוס ההון יכול לשמש לצורך מימון שלבי ההקמה והפיתוח של הפעילות העסקית של מיזמים חדשים, כפי שנהוג בחברות סטארט-אפ, או לנבוע כתוצאה מקשיי נזילות של חברות ותיקות, רצון להרחיב את סוג פעילותן העסקית, רצון לקדם פעילות ספציפית של חברה, פתיחת שווקים חדשים לחברה, וכיו"ב.

השלבים האופיינים להסכם השקעה.

כיום קיימים מספר שלבים האופיינים לכל עסקת השקעה טיפוסית:

1. חתימה על הסכם סודיות (Non Disclosure Agreement): הסכם הסודיות נועד לשמור על סודיות המידע המועבר מהחברה למשקיעים במסגרת המו"מ ביניהם, ולעיתים אף לשמור על סודיות עצם קיום המו"מ כשלעצמו (במקרה וקיים צורך לכך).
2. חתימה על מזכר הבנות (Memorandum Of Understanding, Term Sheet): מזכר ההבנות נועד להתניע את תהליך העיסקה, באמצעות יצירת תיאום ציפיות כללי בין הצדדים, וקביעת מתווה העיסקה וההסכמות העקרוניות בין הצדדים. הסכמות אלו כוללות בד"כ את  זהות הצדדים, סכום ההשקעה, היקף המניות המוקצות ושווין, לוח הזמנים לביצוע העסקה, התניית ביצוע העיסקה בעריכת בדיקת נאותות ובתוצאותיה, תניית No Shop"" אשר אוסרת על החברה לנהל מו"מ במקביל עם משקיעים אחרים במשך תקופת זמן מוגדרת, תוקפו של מזכר ההבנות כשלעצמו, וכד'.
3. בדיקת נאותות (Due Diligence): בדיקת נאותות הינה תהליך של ביצוע בדיקות משפטיות, חשבונאיות, כלכליות, ועסקיות בנוגע למצב החברה ושוויה, וזאת במטרה לברר את כדאיות ההשקעה בה, לאור הסיכויים והסיכונים הטמונים בכך. במסגרת תהליך זה המשקיעים בודקים את המידע והמסמכים המסופקים להם על ידי החברה עצמה וכן על ידי מקורות מחוצה לה. במקרים רבים הסכום הסופי של ההשקעה בחברה, ולעיתים עצם קיומה של ההשקעה בפני עצמה, מושפעים מתוצאות בדיקה זו, ומכאן חשיבותה הרבה.
4. חתימה על הסכם השקעה מפורט: ההסכם המפורט כולל בדרך מספר פרקים עיקריים, ביניהם: מהות ההתקשרות בין הצדדים (סכום ההשקעה, מספר המניות שיוקצו למשקיע ושווין, וכד'), הצהרות ומצגי החברה (לגבי הון המניות של החברה, שמות בעלי המניות בחברה, התחייבויות מהותיות של החברה, רשימת כל ההסכמים המהותיים שהחברה צד להם, לרבות הסכמים עם בעלי עניין והסכמי עבודה, נכסי החברה, ערבויות החברה, זכויות קניין רוחני, תביעות מטעם החברה וכנגדה, וכד'); הצהרות ומצגי המשקיע (לגבי עצם יכולתו לעמוד בעסקה, ביצוע בדיקת הנאותות מצידו, מודעותו לסיכונים הקיימים בחברה, אם וככל שקיימים כאלה, וכד'); והתנאים המתלים לסגירת העסקה (קבלת כל האישורים הנדרשים להשלמת העסקה, התחייבויות הצדדים לפיהן הצהרותיהם ומצגיהם המפורטים בהסכם ההשקעה יהיו תקפים גם במועד הסגירה, וכד').
5. סגירת העיסקה (Closing): שלב זה נקבע בדרך כלל מספר ימים לאחר המועד המשוער של קבלת כל האישורים הנדרשים לביצוע העיסקה, והשלמת ביצוע כל התחייבויות הצדדים שהיו אמורות להתבצע עד להשלמת העיסקה.

עיננו הרואות, איפוא, כי הסכם השקעה בחברה הינה עיסקה מורכבת ביותר ועתירת סיכונים, לכן מומלץ מאד לשכור שירותיו של עו"ד הבקיא בתחום זה כדי לבצעה כראוי.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, עוסק בדיני חברות ותאגידים, בעריכת הסכמי השקעה וייצוג משפטי למשקיעים ויזמים ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: