הסכם בין יורשים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הסכם בין יורשים הינו אחת הדרכים לחלק עיזבון בין יורשים בצורה שונה מהקבוע בצוואה, או מהקבוע בחוק במידה ולא קיימת צוואה. הסכם בין יורשים נערך בין היורשים לבין עצמם, כולם או חלקם, ואינו יכול להתייחס למי שאינו יורש. כלומר אם קיימת צוואה רק היורשים המוזכרים בצוואה יכולים להיות צדדים להסכם, ואם לא קיימת צוואה רק היורשים החוקיים יכולים להיות צדדים להסכם. בהסכם מסוג זה קובעים בעצם היורשים כיצד הם מעוניינים לחלק ביניהם את העיזבון. אחת הסיבות המרכזיות לעריכת הסכמים בין יורשים היא תכנון מס. מאחר שירושה הינה פטורה ממס, נקבע כי גם הסכם מסוג זה הינו פטור ממס ולעובדה זאת חשיבות רבה בכל הקשור לנכסי מקרקעין הכלולים בעיזבון. כאשר מחליטים על עריכת הסכם הכולל חלוקה שונה, מומלץ לעשות זאת בליווי משפטי של עורך דין הבקיא בתחום אשר יוכל לבחון את כדאיות ההסכם ולוודא שההסכם עומד בכל דרישות החוק.

עיתוי עריכת הסכם בין יורשים.

חשוב לדעת שבכדי שהסכם לחלוקת עיזבון ייחשב להסכם בין יורשים עליו להיערך לפני שחולק העיזבון, או אפילו רק חלק מהעיזבון. מרגע שהחלה בפועל חלוקת העיזבון, הסכמים שייערכו ביניהם היורשים ייחשבו להסכמים רגילים בין בעלי רכוש והם לא יהיו פטורים ממס. ניתן לערוך הסכם גם לאחר שכבר ניתן צו ירושה או צו קיום צוואה, כל עוד חלוקת העיזבון בפועל לא התחילה. מעניין לציין כי ניתן לערוך הסכמים בין יורשים על אופן חלוקת העיזבון (אך לא על ויתור על הירושה) עוד בטרם נפטר המוריש. יחד עם זאת יש לזכור כי ייתכן והסכמים שנערכו לפני פטירת המוריש לא יהיו תקפים בין אם כי הנכסים לגביהם הושגו ההסכמות לא יכללו בפועל בעיזבון ובין אם כי המוריש יותיר צוואה בה לא יכללו כל הצדדים ביניהם נערך ההסכם.

הגבלות על אופן חלוקת העיזבון בהסכם.

בהסכם בין יורשים, יכולים היורשים לחלק ביניהם את העיזבון בכל דרך שיבחרו. יחד עם זאת ישנן שתי הגבלות על האופן בו מחולק עיזבון במסגרת הסכם שכזה. מגבלה אחת הינה שבהסכם בין יורשים אסור להעביר חלקים מהעיזבון למי שאינו יורש, כלומר לא ניתן בהסכם מסוג זה להעניק זכויות בעיזבון למי שאינו מוגדר יורש על פי הצוואה או במידה ואין צוואה למי שאינו מוגדר יורש על פי הכללים הקבועים בחוק. המגבלה השנייה הינה שבמסגרת הסכם בין יורשים לא ניתן לשלם תשלומי איזון מכספים שאינם חלק מהעיזבון. לדוגמא, במקרה ושלושה אחים ירשו דירה וסכום כסף, הם יכולים לקבוע שאחד האחים יירש את הדירה כולה ובתמורה האחים האחרים יתחלקו בכסף שירשו. לעומת זאת, הם לא יכולים לקבוע כי אחד האחים יירש את הדירה כולה ובתמורה הוא יפצה את האחים האחרים ויעביר להם כספים פרטיים שלו.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: