בקשה לצו קיום צוואה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כאשר אדם מותיר צוואה כדין ובכדי לאפשר ליורשים לחלק את העיזבון של המנוח לפי הצוואה שהותיר אחריו, קיים צורך משפטי להוציא צו קיום צוואה המאשר את נסח הצוואה, ומקנה לה תוקף של פסק דין. סעיף 13 (א) לחוק הירושה, תשכ"ה-1965, קובע כי בקשה לצו קיום צוואה תוגש לרשם לענייני ירושה שבאזור סמכותו גר המוריש, אם המצווה גר בחו"ל יש להגיש את הבקשה ללשכת הרשם לענייני ירושה שבאזור סמכותו נמצאים נכסי העיזבון. כדאי לדעת כי בקשה לצו קיום צוואה ניתן להגיש באופן מקוון או בהליך בלתי מקוון ללשכת הרשם לענייני ירושה.

את הבקשה יכולים להגיש היורשים אשר מוזכרים בצוואתו של המנוח וכל אדם אחר המעוניין במתן הצו. חשוב לדעת כי אם הצוואה מתייחסת רק לחלק מנכסיו של המנוח, צו קיום צוואה יהיה בעל תוקף רק לנכסים המצוינים בצוואה, ושאר הנכסים יחולקו על פי דין בהתאם לחוק הירושה ובאמצעות הכרזה על צו ירושה. יודגש כי בהעדר צוואה יחולק עיזבון המנוח על פי הסדר הקבוע בחוק הירושה. כדי להגיש בקשה לצו קיום צוואה מומלץ לפנות לעורך דין המנוסה בתחום זה כיוון שיש לכך השלכות משפטיות נרחבות כמו גם השלכות כספיות מהותיות.

הגשת בקשה לרשם לענייני ירושה.

כאמור, בקשה לצו קיום צוואה יש להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה. את הבקשה יש להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה שבתחום סמכותו גר המנוח. כדי להגיש בקשה באופן מקוון, באתר המידע של הרשם לענייני משפחה, יש לעמוד באחד מהתנאים הבאים-
• מגיש הבקשה מחזיק בידיו את הצוואה המקורית.
• הצוואה המקורית מופקדת בידי הרשם ומגיש הבקשה מחזיק בידיו העתק.
• מגיש הבקשה מחזיק בידיו העתק של הצוואה המאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה.

בכל מקרה אחר יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה בדואר או בלשכת הרשם לענייני ירושה. יש לצרף לבקשה תעודת פטירה ממשרד הפנים, תעודות פטירה של יורשים שנפטרו, צוואה מקורית או העתק צוואה עם בקשה מנומקת לאישורה, אישור על משלוח הודעות לכל היורשים (הודעות בדואר רשום בלבד), תצהירי הסתלקות יורשים. במידה ועורך דין מטפל בנושא מטעם מגיש הבקשה יש לצרף ייפוי כוח חתום.
הרשם לענייני ירושה יאשר את קבלת המסמכים ולאחר בדיקה ראשונית עליו לפרסם הודעה על דבר הגשת הבקשה בעיתון יומי וברשומות השונות. הליך זה נועד לאפשר להגיש התנגדויות לקיום הצוואה. אם לא הוגשו התנגדויות לקיום הצוואה תועבר הבקשה לאפוטרופוס הכללי וזה יחליט האם לאשר את הבקשה, לדרוש מסמכים נוספים או להשלים פרטים חסרים, או להעביר את התיק לדיון בבית המשפט לענייני משפחה.
עם אישור הבקשה על ידי האפוטרופוס הכללי, ולאחר שחלף הזמן הנקוב בחוק להגשת התנגדויות, יוציא הרשם לענייני ירושה צו לאישור תוקפה של הצוואה.

צו קיום צוואה למנוח שגר בחו"ל.

במקרה בו המנוח גר בחו"ל יש לצרף לבקשה לצו קיום צוואה מסמכים נוספים כמו חוות דעת של משפטן הבקיא בדין הזר, תרגום נוטריוני לעברית של מסמכים רלוונטיים הכתובים בשפה זרה, למעט אנגלית וערבית, נסח רישום מקרקעין, אישור על ניהול חשבון בנק על שם המנוח ואישורים נוספים המוכיחים את בעלות המנוח על הנכס.
לסיכום, לצו קיום צוואה השלכת משפטיות וכלכליות לכן חשוב לפנות לעורך דין מנוסה בתחום על מנת לקבל ייעוץ וליווי משפטי להגשת הבקשה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: