בקשה לצו ירושה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כדי לממש את נכסיו של אדם שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה יש להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה. צו ירושה אינו עוסק בפרטי העיזבון שהותיר אחריו המנוח אלא רק נועד להסדיר ולהצהיר מי הם היורשים ומהו החלק של כל אחד מהיורשים בעיזבון. בקשה לצו ירושה כוללת את פרטי המנוח, תעודת פטירה מקורית או העתק נאמן למקור של המנוח, אישור על שליחת הודעות לכל היורשים ותצהירי הסתלקות מהירושה במידה וישנם יורשים שבוחרים להסתלק מחלקם בירושה. כאשר מגישים את הבקשה לצו ירושה באמצעות עורך דין יש לצרף גם ייפוי כוח עם חתימת המבקשים לקבל את חלקם בירושה.

לשכת הרשם לענייני ירושה.

עם תיקון חוק הירושה, תשכ"ה-1965, החלו לפעול בארץ לשכות הרשם לענייני ירושה. יש להגיש את הבקשה לצו ירושה ללשכת הרשם לענייני ירושה שבתחום סמכותו התגורר המנוח. ניתן להגיש את הבקשה גם לבית הדין הרבני, כל עוד כל הצדדים הנוגעים בדבר חותמים על תצהיר הסכמה כדי להעניק את הזכות לשיפוט לבית הדין הרבני. עם קבלת הבקשה פותח הרשם תיק ירושה ועליו לפרסם את הבקשה לציבור בעיתונות היומית ובאתר הרשם לענייני ירושה. הרשם בודק האם קיים תיק קודם על שם המנוח, האם הבקשה הוגשה בהתאם לתקנות הירושה והאם המנוח הפקיד צוואה. כמו כן, יש לשלם אגרה בשיעור הקבוע בתקנות הירושה, תשנ"ח-1998. במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור מתשלום אגרה, לדוגמה בן/בת זוג, הורה או ילדים של מנוח שנפטר במלחמה או עקב פעולות איבה.
במידה ומתקבלת התנגדות לצו הירושה יעביר הרשם לענייני משפחה את הטיפול בתיק לבית המשפט לענייני משפחה. יש לציין כי במקרים מסוימים ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון. בקשה לצו ירושה באופן מקוון ניתן להגיש רק במקרים הבאים-

• המנוח הותיר אחריו בן/בת זוג וצאצאים.
• המנוח הותיר אחריו רק צאצאים.
• המנוח הותיר אחריו בן/בת זוג והוריו בין החיים אך אין לו צאצאים.
• המנוח לא הותיר אחריו בן/בת זוג וצאצאים אך הוריו בין החיים.

בכל מקרה אחר יש להגיש את הבקשה לצו ירושה בהליך בלתי מקוון. לאחר פתיחת התיק יעביר הרשם עותק מהבקשה ללשכת האפוטרופוס הכללי וזה יחליט האם לאשר את הבקשה, תוך 45 ימים, או לדרוש הגשת מסמכים נוספים הנדרשים לקבלת החלטה. במידה והאפוטרופוס הכללי מתנגד לבקשה או כאשר זהות היורשים אינה ברורה על פי הדין, יועבר התיק להמשך טיפול ולהכרעת בית המשפט לענייני משפחה.

בקשה לצו ירושה בעזרת עורך דין מנוסה.

מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה בתחום הגשת בקשת צו ירושה כיוון שלהוצאת צו ירושה יש משמעות משפטית וכלכלית, במיוחד כאשר העיזבון גדול, ועל מנת לקצר את הטיפול בבקשה על ידי הרשם. עורך הדין יבחן את פרטי המקרה על מנת להעניק ייעוץ משפטי ללקוח המעוניין לרשת את העיזבון של המנוח, ולאחר מכן יכין בקפידה את כל המסמכים הנדרשים לבקשה, יחתים את הלקוח או לקוחותיו על הטפסים הנדרשים, ויגיש את הבקשה לרשם לענייני ירושה. את הבקשה יש להגיש בארבעה עותקים המאומתים על ידי עורך דין.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: