בקשה לביטול פסק דין

מאת: עו"ד אלי שמעוני

לאחר מתן פסק דין על ידי בית המשפט ומשעובר המועד להגשת ערעור הופכת החלטת בית המשפט למחייבת ולסופית. עם זאת, ניתנת לבית המשפט סמכות להחליט על בקשה ביטול פסק דין שניתן על ידו משתי עילות מרכזיות- ביטול מחובת הצדק או ביטול לפי שיקול דעתו של בית המשפט. על פי תקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018, נקבע כי על הנתבע להגיש כתב הגנה או להגיש בקשת רשות להתגונן בתביעה בסדר דין מקוצר תוך 30 יום מרגע שנמסר לו כתב התביעה. התקנות קובעות כי ניתן להגיש את הבקשה תוך 45 יום בתביעה בסדר דין מהיר ותוך 15 יום בתביעה קטנה. במידה והנתבע לא הגיש כתב הגנה או לא התייצב לדיון יתכן ובית המשפט יחליט על פסק דין שניתן במעמד צד אחד.

הגשת בקשה לביטול פסק דין.

התקנות קובעות כי בעל הדין שניתן נגדו פסק דין במעמד צד אחד רשאי להגיש בקשה לביטול פסק הדין בתוך 30 יום מרגע שקיבל את פסק הדין לידיו. על פי התקנות נקבע כי בית המשפט רשאי לבטל את פסק הדין בתנאים שייראו לו כל עוד הוגשה בקשה לביטול פסק דין במועד הנקבע בתקנות. בחלוף 30 יום מרגע היוודע פסק הדין לבעל הדין עליו להגיש בקשה מיוחדת כדי להאריך את המועד להגשת בקשה לביטול פסק הדין, ובית המשפט ידון בבקשה להארכת המועד ולא יוכל לבטל את פסק הדין לפי תנאים שייראו לו. עם זאת, כדאי לדעת כי אם בית המשפט יחליט להאריך את המועד להגשת הבקשה עליו לעשות זאת כנדרש בתקנות מטעמים מיוחדים שיירשמו, כלומר על בעל הדין לנמק היטב את בקשתו להארכת המועד להגשת הבקשה לבטול את פסק הדין ומומלץ לעשות זאת על ידי עורך דין מנוסה בלבד.

עילות בגינן ניתן לבטל את פסק הדין.

יש לציין כי החוק מאפשר לבעלי דין להגיש בקשה לביטול פסק דין שנתקבל במעמד צד אחד וישנם מקרים בהם ניתן לבטל הסכם פשרה מחייב שעוצב על ידי הצדדים הנוגעים לעניין וקיבל תוקף של פסק דין.
העילות האפשריות לביטול פסק דין שנתקבל במעמד צד אחד הן ביטול מחובת צדק, כלומר מקרים בהם בית המשפט מלכתחילה לא היה רשאי להחליט על פסק הדין בהיעדרו של הנתבע, לדוגמה מקרים בהם הנתבע לא הוזמן לדיון המשפטי. עילה נוספת וחשובה יותר הינה ביטול פסק הדין מכוח שיקול דעתו של בית המשפט, דהיינו הנתבע מוכיח לבית המשפט כי יש סיבה מדוע לא התגונן במועד וכמו כן עליו להוכיח כי הגנתו אפשרית וכי ביטול פסק הדין יביא לו תועלת. כך לדוגמה בתיק ע"א 32/83 אפל נ' קפח לא התייצב הנתבע לדיון כתוצאה מאי הבנה ומרשלנות מסוימת אך בית המשפט התרשם כי סיכויי ההגנה של בעל הדין סבירים ולפיכך קיבל את הבקשה לביטול פסק הדין.

העילות האפשריות לביטול הסכם פשרה (או הסכם ממון) שקיבל תוקף של פסק דין הן-

•    גילוי פגמים כלליים בהסכם הפשרה.
•    טעות חריגה שהתגלתה בהסכם על ידי אחד מהצדדים.
•    הסכם שהושג במרמה או בעושק.
•    ביטול הסכם פשרה שניתן בחוסר סמכות.

לסיכום, הגשת בקשה לבטל פסק דין מחייבת ייעוץ משפטי של עורך דין מנוסה. יש לנמק בקפידה את הבקשה ולהגישה במסגרת הזמן הקבועה בתקנות. כדי לשפר את סיכויי ההצלחה ולהשפיע על בית המשפט לפסוק על ביטול פסק הדין חשוב לנסח את הבקשה בעזרת עורך דין מיומן.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: