ביטול הסכם

מאת: עו"ד אלי שמעוני

"לאחר מותי אבקש לשרוף את גופתי, עשירית מאפרי ינתן לסוכן שלי, כפי שמצוין בהסכם ביננו". גרוצ'ו מרקס.

טוב, אין ספק שזהו ציטוט הומוריסטי ומוקצן בכוונה, אך הוא בהחלט ציטוט מצוין בנוגע להסכמים ומעיד בעיקר על הצורך של גרוצ'ו מרקס בעורך דין טוב המתמחה בהסכמים. אבל בעצם כולנו צריכים עזרה עם הסכמים שונים בחיינו ופעמים רבות אנחנו נוטים שלא לעשות את זה. עם זאת בחיינו אנו נתקלים רבות בהסכמים מהסכמים שונים הנוגעים לתחומי חיים רבים. היום, בעידן הצרכנות באינטרנט, חדירתם של ההסכמים לחיינו נעשית בצורה עוד הרבה יותר מובהקת מבעבר, אנו חותמים מבלי לשים לב על הרבה מאוד הסכמים. פעמים רבות אנחנו "חותמים" למעשה על הסכמים שונים, חלקם בכתב וחלקם בע"פ, ולא תמיד אנחנו נותנים את דעתנו עליהם, אפילו קניית כרטיס רכבת מהווה סוג של הסכם. אולם הסכמים או חוזים הם נושא שאין להקל בו ראש.

מהו הסכם?

לא לכל הסכם יש תוקף משפטי, הסכם בעל תוקף משפטי נקרא למעשה חוזה. חוזה הוא הסכמה בין שני צדדים לפעולה מסויימת אשר לשני הצדדים יש אינטרס להגיע אליה. חשיבות עריכת חוזים חשובה במיוחד במקרה של יחסים משפטיים ארוכי טווח. דוגמאות רבות ניתן למנות אם הסכם שכירות, הסכם בין ספק ללקוח, בין עובד ומעביד, הסכם הפצה, הסכם סודיות או הסכם ממון. למעשה, כאשר בוחנים את הנושא בקפידה הרי שהסכמים הם חלק בלתי נפרד ממכלול חיינו.

חשיבות ההסכם המשפטי.

הסכם משפטי הוא חשוב על מנת להבטיח ולעגן את הנכונות והמחוייבות של הצדדים השונים בהסכם לקיים אותו וכדי להבטיח את תנאיו. החתימה הפיזית של כל אחד מהצדדים על החוזה או ההסכם מעידה הלכה למעשה על המחוייבות של הצד החותם ומבין כי הוא נושא באחריות לקיום הצד שלו בחוזה בהתאם לתנאים וכי יש עליו אחריות משפטית המאפשרת גם לתבוע אותו בבית המשפט במידה ויפר, כלומר לא יקיים, את חלקו בהסכם. המשמעות הנוספת פועלת גם לכיוון ההפוך, כלומר אם אין לאדם הסכם משפטי מחייב, ובכל זאת הוא נמצא ביחסיים חוזיים עם אדם אחר, הצד השני עלול להפר את ההתחייבות שבינהם ואילו הצד שנגרם לו עוול לא יוכל לקבל פיצוי או סעד בבית המשפט אם לא יוכל להוכיח שיש הסכם. מצב זה בעייתי בעיקר במצבים של הסכמים בעל פה. פעמים רבות הסכמים אלה נקראים "הסכמים ג'נטלמניים", אולם במקרה של הפרה הם אינם ג'נטלמניים כלל ועיקר.

תחום החוזים.

התחום של חוזים והסכמים מעוגן בישראל על ידי מכלול של חוקים, חלקם נרחבים וחלקם ספציפיים, שיחד עם הפסיקה, המייצרת הלכות משפטיות, מרכיבים את בסיס הפעולה בתחום. החוקים הכלליים:
חוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג – 1973.
חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) התשל"א- 1970.
חוק החוזים האחידים התשמ"ג – 1982.
חוקים נקודתיים לדוגמא: חוק מכר (דירות)  התשל"ג – 1973, חוק המקרקעין התשכ"ט – 1969.

חוק החוזים מגדיר דרכי התקשרות בין הצדדים, דרכי ביטול, וכן קובע מה ייחשב כחוזה. בנוסף חוק החוזים מכיל הגדרה תמציתית של מה ייחשב כהפרה של הסכם או חוזה אם בשל מחדל או בפעולה, ובנוסף קובע עילות תביעה, ואת התרופות בשל הפרת חוזה להם זכאי הצד שנפגע מעצם ההפרה. עילות התביעה העיקריות הקיימות במקרים של הפרת חוזה הינן: מרמה, הטעיה, ניהול מו"מ לפני החתימה על החוזה שלא בתום לב, ביצוע החוזה שלא בתום לב, עושק, כפיה וכיו"ב.

הפרת הסכם.

סוגיה מעניינת בנושא הפרת הסכם הובאה בפני השופט רמזי חדיד מבית המשפט השלום בחיפה, כאשר איל ברקוביץ', כדורגלן עבר ומנהל מועדון נשר, תבע את אביו של קטין שהחליט לעזוב את המועדון בתואנה כי הקטין חתום על סעיף של פיצוי על סך 100 אלף שקלים באם יעזוב את המועדון לפני גיל 15. השופט דחה את התביעה על הסף ובין נימוקיו: " בסעיף 30 לחוק החוזים נקבע ברחל בתך הקטנה כי 'חוזה שכריתתו, תוכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנות הציבור – בטל'. לפיכך, כאשר עניין לנו בהסכם בלתי חוקי ומנוגד לתקנות הציבור – הרי מן הסתם התובעים אינם יכולים לזכות בסעד כלשהו מכוחו".

כדי לבחון הפרה של הסכם או של חוזה כדאי בהחלט לפנות לעורך דין בעל ניסיון המתמחה בתחום אשר יוכל לייעץ וללוות אתכם משפטית על מנת להשיג עבורכם את הפתרון המשפטי הטוב ביותר עבורכם. אך בכלל לפני חתימה על הסכמים חשובים יותר ממולץ שלא להסתמך על מידע זמין ברשת כי לא כל מקרה הוא זהה, בסופו של דבר חתימה על הסכמים או חוזים לא טובים היא בעלת פוטנציאל אמיתי של פגיעה בכם.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: