בוררות בחוזים

בוררות היא דרך ליישוב סכסוכים שלא דרך בתי המשפט. בפנייה לבוררות שני הצדדים לסכסוך מחליטים בהסכמה לפנות לגורם שלישי ואובייקטיבי, לפרוס בפניו את טענותיהם ולמסור לו את ההכרעה בסכסוך, כאשר אין לבורר מחוייבות לפסוק על פי הדין והכללים של המשפט הישראלי. חשוב גם לציין כי אפשרויות הערעור על החלטות בורר מצומצמות יותר מאשר לגבי פסק דין של בית משפט. פעמים רבות צדדים לחוזה עסקי שהסתכסכו על רקע החוזה מחליטים לפנות לבורר בכדי ליישב את הסכסוך ביניהם, עי" הוספת סעיף בוררות בחוזה. בוררות בחוזים מהווה בעצם מעין הסכם בין הצדדים לגבי זהות הבורר והדין על פיו הוא יפסוק, הן מבחינת הפרוצדורות והן מבחינת הדין המהותי. ההסכמה על פנייה לבוררות יכולה להיעשות לאחר שפרץ הסכסוך או מראש בסעיף בוררות בחוזה ההתקשרות.

סעיף בוררות בחוזה.

כאמור, פעמים רבות מחליטים צדדים לחוזה להכניס בהסכם ההתקשרות ביניהם סעיף בוררות. סעיף בוררות קובע מראש כי במקרה של סכסכוך בהקשר לחוזה יובא העניין להכרעתו של בורר. ניתן לנסח את סעיף הבוררות כך שיכול עלכל סכסכוך על רקע החוזה או רק על סכסוכים מסויימים הקשורים ליישום החוזה. לרוב הסעיף גם מציין את זהותו של הבורר או אופן מינויו (כך לדוגמא, מקובל פעמים רבות לציין בסעיף בוררות כי הבורר ימונה על ידי ראש לשכת עורכי הדין). סעיף בוררות הינו סעיף מחייב שלא מאפשר למי מהצדדים להודיע ברגע האמת כי הם אינם מעוניינים לפנות לבוררות. חשוב לנסח את סעיף הבוררות בחוק כך שלא ניתן יהיה לערער על תוקפו ולכן מומלץ להסתייע בעורך דין בעת ניסוח סעיף הבוררות.

דיונים בפסיקה בסוגיית סעיף בוררות בחוזים.

למרות שמטרתו של סעיף בוררות בחוזים היא לפתור סכסוכים הקשורים לחוזה שלא באמצעות מערכת בתי המשפט והגשת תביעה, פעמים רבות מתנהלים דיונים בבתי המשפט לגבי תקפות סעיף בוררות בחוזה או תקפות הסמכות לפנות לבוררות. כך לדוגמא בחודש ינואר 2013 פסק בית משפט השלום בהרצליה כי גם כאשר החוזה מבוטל, סעיף הבוררות ממשיך להתקיים ולחייב את הצדדים גם לאחר הביטול. סעיף בוררות מעצם טיבו נועד לחול גם במקרה של ביטול החוזה ולחייב את הצדדים לחוזה גם לאחר הביטול. כלומר בית המשפט פסק כי במידה והוחלט כי כל הסכסוכים על רקע החוזה יובאו להכרעה בבוררות, ההחלטה עומדת בתוקף גם אם החוזה בוטל. מכן שכל הדרישות שיש לצדדים לחוזה זה כלפי זה בעקבות הביטול (פיצויים, השבה וכו') צריכות להיות מוכרעות בהליך בוררות ולא בתביעה משפטית (תא"ק 25496-10-12 ATP OIL&GAS CORPORATION נ' דור כימיקלים בע"מ). במקרה נוסף מחודש 2015 פסק בית משפט השלום בחיפה במקרה בו היה סעיף בוררות בחוזה שציין אילו סכסוכים יובאו להכרעה בבוררות. התובעת טענה כי נושא התביעה אינו נכנס בגדרי הסעיף ולכן יכלה להגיש את התביעה. בית המשפט פסק כי נושא התביעה מצויין במפורש בסעיף הבוררות ולכן זהו הפורום המתאים לבירור התביעה. עוד פסק בית המשפט כי לאור החשיבות הטמונה בכיבוד הסכמי בוררות, במקרה של ספק יש לפרש את סמכות הבורר על דרך ההרחבה בצורה שתאפשרת את בירור מכלול המחלוקות במסגרת הליך הבוררות (ת"א 45151-07-13 א. בריל אדריכלים בע"מ נ' מועצה מקומית ירכא). מפסקי דין אלו עולה כי בתי המשפט נוטים לפרש בהרחבה את סעיפי הבוררות ולהחיל אותם על כמה שיותר מקרים, כך שבמידה וקיים בחוזה סעיף בוררות, לא ניתן בקלות לבטלו ולהעביר את ההכרעה בסכסוך לבית המשפט.