איסוף מידע על יריבים עסקיים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בעלי חברות ועסקים מוצאים את עצמם פעמים רבות חוששים מיריבים עסקיים הפועלים באותו תחום ופועלים לאיסוף מידע על יריבים עסקיים. החשש מתחרות והרצון להימנע מהפסד כספי (או לחלופין – הרצון למקסם את רווחי החברה) יכול להוביל לשימוש במה שנקרא בעגה המקצועית מודיעין עסקי. חוקרים פרטיים או אנליסטים בשירות חברות מודיעין כאלה יכולים לבצע עבודת מחקר מעמיקה על היריבים העסקיים שסימן הלקוח.

במסגרת פעולת איסוף המודיעין, יחפשו החוקרים כל מידע שיכול להיות רלוונטי ללקוח להכיר – שיטות פעולה של העסק המתחרה, עסקאות גדולות עתידיות, מכרזים צפויים, פטנטים, מיזמים ותוכניות עתידיות וכו'. למרות היתרונות הרבים שאיסוף מודיעין זה יכול לספק – חשוב להכיר היכן עובר הגבול בין איסוף מודיעין לגיטימי ובין עבירה על החוק. צריך לדעת כי כל מה שיכול לשרת את הלקוח בהתמודדות עם מתחריו בשוק יכול להוות מודיעין עסקי מועיל ושימושי.

עניין של דקויות – מתי איסוף מידע על יריבים עסקיים מהווה עבירה על החוק?

· הכירו את ההנחיות והחוקים הרלוונטיים – כדי לבצע איסוף מידע על יריבים עסקיים מבלי לעבור על החוק, חשוב להכיר תחילה את החוקים וההנחיות הרלוונטיים לעניין. אם יש ספק – אין ספק.

· מותר לאסוף מידע גלוי – כל מידע עסקי גלוי שמופיע ברשתות האינטרנט או ברשתות החברתיות הנו מידע שמותר על פי חוק לאסוף. תתפלאו לגלות כמה מידע אנו מנדבים בעצמנו לאתרי האינטרנט השונים, ומי שיודע לערוך חיפוש מקיף יוכל למצוא כך אוצרות עסקיים של ממש.

· דיבוב בני משפחה, עובדים ומכרים של בעל העסק – אמצעי כשר נוסף להשגת מידע עסקי הנה בעזרת דיבוב של גורמים רלוונטיים המצויים בקשר עם בעל העסק. בני משפחה, מכרים וכמובן עובדים או עובדים לשעבר יוכלו לספק לכם פרטי מידע רבים.

· חדירה למחשבי החברה או האזנות בלתי חוקיות – בכל הנוגע לאמצעי איסוף מידע טכנולוגיים ואלקטרוניים המגבלות הולכות ונהיות נוקשות יותר. אסור על פי חוק לגנוב מידע עסקי באמצעים טכנולוגיים דוגמת חדירה לתוכנות מחשב או פלאפונים של עובדי החברה. כמו כן, גם ביצוע האזנות טלפוניות מוגבל לפי חוק.

במקרים אפורים – מומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום.

בעולם הריגול העסקי לפעמים יכול להיות קשה להבחין איזה אמצעי כשר ואיזה אמצעי מוגבל ואסור על פי חוק. במידה ואתם מעוניינים להשיג מידע עסקי על יריב כזה או אחר, אולם מתלבטים מהי הדרך החוקית לעשות כן – מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום בטרם ביצוע פעולות כלשהן. גם חוקרים פרטיים יוכלו להיות לכם לעזר, אולם רק עורך דין יהיה בקיא ברזי המגבלות החוקיות שחלות על ריגול עסקי ותעשייתי. עדיף לחפש עורך דין שמתמחה בתחומים של משפט אזרחי ומסחרי, קניין רוחני ודיני אינטרנט. אל תהססו לבקש המלצות מלקוחות מרוצים קודמים שכבר נעזרו בשירות משפטי זה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: