פתיחת חשבון בנק בישראל לתושב חוץ

מאת: עו"ד אלי שמעוני

לא אחת קורה מצב שבו תושב חוץ מבקש לפתוח חשבון בבנק ישראלי. לרוב מדובר בתושבים זרים, בעלי נכסים בישראל המבקשים למכור/לרכוש נדל"ן, בעלי חשבונות השקעות או כאלה שקיבלו ירושה והם זכאים לכספים ונכסים שונים בישראל. כל אלו מעוניינים לפתוח חשבון בנק לצורך ביצוע פעולות בנקאיות סטנדרטיות כמו גם העברת הכספים למדינתם תושבותם.

בנקים ישראלים מאפשרים לתושבי חוץ לפתוח חשבון, אולם הם מטילים עליהם תנאים מעט מחמירים יותר, אשר אינם מוטלים על אזרח ישראלי (לפי חוק הבנקאות שירות ללקוח, בעצם בנקים חייבים בפתיחת חשבון עובר ושב, לכל ישראלי הדורש זאת). נפרט כעת על הפרוצדורה של פתיחת חשבון בנק לתושב חוץ.

התנאים לפתיחת חשבון בנק לתושב חוץ

הבנקים בישראל מאפשרים לתושבי חוץ באמצעות הצגת דרכון זר (עם זאת, ככל שמדובר בתושב חוץ שקיבל מעמד של תושבות ארעית בישראל, על המבקש להירשם בבנק באמצעות התעודה הישראלית שלו). בנוסף, על המבקש להציג מסמך רשמי ממדינת המוצא שלו, המעיד על כתובת המגורים הקבועה שלו במדינת המוצא.

מלבד מסמכים אלו, על מנת לפתוח חשבון בנק עבור תושב חוץ, על המבקש לעמוד בשלושה תנאים מצטברים:

המבקש אינו אזרח או תושב ישראל.
המבקש אינו מנהל עסק בישראל.
המבקש אינו בעלים או שותף בעסק הפועל בישראל.
חשוב מכל, יש למבקש זיקה כלכלית או אישית לישראל.

אם המבקש כן מנהל עסק בישראל, עליו לעשות זאת במסגרת חברה רשומה (אם מדובר בחברה הפועלת גם בחוץ לארץ, אז כחברת חוץ), ואז עליו לפתוח את החשבון על שם החברה, כאשר המבקש מחזיק בהרשאות ניהול בחשבון (חשבון זה נקרא גם חשבון קורספונדנט).

רגולציה החלה על פתיחת חשבון תושב חוץ

ישנם מספר דברי חקיקה רלוונטיים לנושא של פתיחת חשבון לתושב חוץ. ראשית, ישנו צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי…), המחייב מבנק להכיר את הלקוח שלו, לפי מידת הסיכון שלו להלבנת הון ומניעת טרור. במקרה של תושב חוץ, יצטרך המבקש לספק הסבר על מקור הכספים אותם הוא מפקיד בחשבון (במידה מעט פחותה יותר, גם ישראלים נדרשים לכך ברמת העיקרון).

בנוסף, בנקים בישראל פועלים בהתאם לנהלים בנקאיים בינלאומיים מקובלים, אשר הם אמנם אינם נדרשים אליהם פורמלית מכוח חקיקה ישראלית, אך כן מצייתים להם בפועל, וזאת על מנת להיות מורשים לביצוע פעולות עסקיות עם ישויות בנקאיות בחוץ לארץ. למשל, כל אדם המבקש לפתוח חשבון בנק בישראל (בין אם הוא תושב ישראל, ובין אם תושב חוץ), נדרש לחתום על הצהרה מכוח חוק ה-FATCA האמריקאי, לפיה למבקש אין שום זיקה לארצות הברית, לרבות גרין קארד וכדומה. ככל שכן מדובר בתושב ארצות הברית, נדרשים הבנקים לנהלי דיווח וניכויי מס שונים, מכוח חקיקה אמריקאית כגון FATCA, והסכמים בין הרשויות בישראל לבין הרשויות בארצות הברית.

מעבר לכך, בנקים אוספים נתונים על תושבי חוץ הפותחים חשבונות בנק בישראל, ומדווחים עליהם לארגון ה-OECD, כחלק מהליכי שיתוף מידע בין רשויות המס שונות של המדינות החברות בארגון. כמו כן, לישראל יש הסכמי שיתוף מידע בנוגע לפתיחת חשבון בנק עם עשרות מדינות ברחבי העולם; כל תושב חוץ שפותח חשבון בנק, שהינו תושב אחת המדינות הללו, מתבקש להכיר בכך שהבנק ידווח על פעולה זו לרשות המס הרלוונטית במדינתו. תושבי חוץ שלא יעמדו בתנאים אלו, עלולים להתסכן בהקפאת חשבון הבנק.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בתל אביב ובהרצליה, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: