יישוב סכסוכים בגישור עסקי – מה שחשוב לדעת

מאת: עו"ד אלי שמעוני

עולם העסקים מורכב ממערכות יחסים: מערכת היחסים בין יזמים, בין ספק לבין מזמין, בין בעלי מניות בחברה. בסוף בכל צד נמצאים אנשים בשר ודם, אנשים שיש להם לא רק אינטרסים אלא גם יצרים, רגשות ודעות משל עצמם. משום כך, גם בעולם שבו שחקנים חושבים על עצמם בדרך כלל כרציונלים, עדיין מתגלעים השכם והערב סכסוכים על רקע עסקי.

יישוב סכסוכים בגישור.

לא צריך להיות איש עסקים דגול, כדי לדעת שכאשר יש סכסוך עסקי בין הצדדים, ברוב המקרים מוטב יהיה לשניהם להימנע מדיון בבית המשפט: ההליך המשפטי הוא מסורבל, יקר, ומזכיר במידה רבה את המלחמה לפי המצביא קרל פון קלאוזביץ: ממלכה של אי ודאות, אליה אתה אולי יודע איך תיכנס, אבל אין לך דרך לדעת כיצד תצא ממנה בצד השני. ניהול הליך משפטי גורר בחובו גם פגיעה אפשרית במוניטין העסקי של הצדדים, ושמותיהם של המתדיינים יופיעו לנצח בתוצאות החיפוש של שמם בגוגל, שכידוע מציג תוצאות חיפוש ממאגרים מקוונים של פסקי דין.

משום כך, צדדים עסקיים מעדיפים לרוב להימנע מתביעות, ולפנות לדרכים אלטרנטיביות ליישוב סכסוכים, כגון גישור או בוררות. בניגוד לבוררות עסקית, בגישור המגשר אינו מכריע מי מהצדדים ״צודק״ בטענותיו, אלא בוחן את הדברים מנקודת מבט שתיטיב ככל האפשר עם שני הצדדים. גם בגישור, המשפט תמיד נמצא ״ברקע״, קרי שני הצדדים יודעים שאם הם לא יסכימו ללכת לפשרה המוצעת, הם עשויים להתדרדר לדיון בבית משפט, שם תהיה להם פחות שליטה על ההליך. אם צד להליך משער שבית משפט קרוב לוודאי יפסוק נגדו במחלוקת, כנראה שיהיה שווה מבחינתו למזער נזקים, ולקבל פשרה מוצעת בגישור, שם התוצאה אינה ״הכל או כלום״, אלא נמצאת על ספקטרום מסוים. גם מבחינתו של הצד השני להליך הגישור, זה שכביכול מעריך כי סביר להניח שיזכה במשפט באופן תיאורטי, יכול להיות משתלם להידבר ולגשר על המחלוקת עם הצד שכנגד, היות ומדובר בהליך יעיל יותר, זול יותר ודיסקרטי יותר מזה שמוצע בבית המשפט. אגב, לדיסקרטיות של הגישור העסקי מעלות רבות: היא מאפשרת שמירה על מידע עסקי כגון סודות מסחריים, זיכרון ארגוני, ובעיקר מונעת פגיעה במוניטין שיכולה להיווצר מפרסום של הסכסוך ברבים.

גישור עסקי.

כאשר מדובר על גישור עסקי, חשוב שייעשה על ידי גורם המעורה בעולם העסקי: הדרך היחידה שבה גישור יצלח בסופו של יום, היא אם המגשר יציע פתרון המקובל על ידי שני הצדדים. רק מגשר עם הבנה עסקית מעמיקה, מסוגל לנסח פתרון המעוגן בעולם המציאות, כזה ששני הצדדים יוכלו לחיות ולהמשיך הלאה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, פתרון סכסוכים אלטרנטיבי, בוררות וגישור ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: