בוררות עסקית – הדרך המובילה לפתרון סכסוכים על רקע עסקי

מאת: עו"ד אלי שמעוני

היתרונות של בוררות בעסקים ככלי ליישוב סכסוכים הם רבים. ראשית, לרוב מדובר בעלויות התדיינות נמוכות הרבה יותר מאלו שהליך בבית המשפט. שנית, ניהול הוכחות בהליך בוררות הוא מהיר לאין שיעור מניהול של מלוא ההליך בערכאות בתי המשפט. בנוסף, הליכי בוררות יכולים להתנהל בחשאיות, מבלי לחשוש שמידע שעשוי להזיק למי מהצדדים מבחינה עסקית יזלוג החוצה. מדובר ביתרונות מרכזים בחיי עולם העסקים, בהם יעילות וטובת העסק מקבלים חשיבות גדולה במיוחד.

בוררות עסקית.

יתרון מרכזי נוסף לבוררות עסקית על פני התדיינות במערכת בתי המשפט, נובע מהאפשרות של בחירת הבורר מראש בצורה מוסכמת על ידי שני הצדדים. כלומר, במקום שהצדדים יקבלו שופט המשובץ באופן אקראי לדון בתיק, הצדדים ממנים בהסכמה מישהו ששניהם סומכים עליו מראש. להבדל הזה ישנן מעלות רבות, במיוחד בעולם העסקים. חשבו על סכסוך עסקי שהתגלע בין אנשי עסקים על רקע עסקת ייבוא, בה אחד מהצדדים חש מקופח: כאשר הדיון מגיע לבית המשפט, אין לדעת אם ידון בו שופט שהיה בעברו עורך דין אזרחי עם רקע ענף בעולם העסקי, או שופט שצמח באקדמיה או בעולם המסחרי אך עם רקע שאינו רלוונטי כלל.

תפקידו של בורר.

חשוב לומר: אלא אם נאמר אחרת ובצורה מפורשת בהסכם הבוררות, גם בורר, כמו שופט בבית משפט, אינו רשאי להביא את המומחיות המקצועית שלו לכדי הכרעה בדין (רע"א 300/89 ולקו חברה לבנין ועבודות עפר נ' טיקטינר טמיר). עם זאת, בהליך בוררות, יכולים הצדדים לבחור בורר שאמין עליהם, לא רק מבחינת היותו חסר פניות, אלא גם בהיותו בקיא בנורמות העסקיות אליהן הצדדים מורגלים; בורר שכזה יהיה רגיש יותר לאבחנה בין דברים שנהוג להכניס אל תוך החוזה, מול דברים שנהוג שלא להתייחס אליהם על פי רוב, ומה המשמעות של כך בעולם העסקים האמיתי. זו הסיבה שבארגונים ומוסדות רבים, בהם הסכסוכים לרוב מאוד דומים האחד לשני וכן מעוגנים מאוד בעולם העסקי והתרבותי בו פועלים הצדדים, רואים לא פעם תקנון המכיל תניית בוררות לפיה סכסוכים עסקיים בין צדדים ידונו בפני בורר הבקיא בעולמם של הצדדים. ניתן לראות זאת למשל בבורסה ליהלומים, בהסכמי עבודה ענפיים ועוד.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בתל אביב ובהרצליה, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, פתרון סכסוכים אלטרנטיבי, בוררות וגישור ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: